July 2, 2009

Permulaan Julai

Tiga atau empat hari lepas, aku ada berjalan-jalan di pusat beli-belah yang agak terkenal di Batu Pahat atau lokasi yang specifiknya adalah Summit Parade. Di situ, aku menemani Kak Ngah(Mira Azlan) yang ingin membeli sepasang sepatu buat menemaninya ke kelas. Jadi, aku dan dia ke sebuah kedai yang agak kurang pembelinya. Aku rasa di situ lebih sesuai untuk melihat dan memilih kasut yang cantik…

Tidak lama selepas itu, aku mendengar suara orang lelaki menjerit nama aku dari jauh. Lagaknya seperti orang dewasa walhal dia sebaya dengan aku. Mungkin kini dia sudah bekerja, bukan belajar lagi seperti aku.

“Azri!!!”. Suara itu sangat kuat hinggakan aku terpanggil untuk menoleh ke arah suara itu.

“Eh, kau ****. Kau sorang-sorang aje ke?” tanya aku. Sudah hampir 2 tahun tidak berjumpa kerana masing-masing sudah membuat haluan sendiri.

“Taklah, dengan tu hah” katanya merujuk kepada seorang perempuan yang sedang membeli air. Dan pada pandangan mata aku, perempuan itu berada dalam kategori cantik (jangan salah faham ye? Cantik tak semestinya paras rupa saja dan aku mendefinisikan cantiknya dia dengan cara berpakaian dan gaya).

Oh, si **** rupanya. Kata aku dalam hati. Si perempuan sekadar memberikan senyuman buat aku. Aku kenal teman wanitanya itu. Dia dan aku menjawat jawatan yang sama ketika di sekolah dulu. Cuma dia muda setahun daripada kami membuatkan aku dan dia tidak rapat walaupun pernah bekerjasama sebagai satu pasukan.

Usai pertemuan itu, aku berfikir dan terus berfikir. Bagaimana si gadis(seorang pengawas yang garang dan dibenci oleh budak-budak nakal) boleh jatuh cinta dengan si lelaki walhal si lelaki itu terkenal dengan sikapnya yang nakal di sekolah. Walaupun nakal, dia baik hati. Aku kenal dengan lelaki itu kerana kami pernah sekelas suatu ketika dulu (tingkatan 1 dan 2). Hanya tingkatan 3, 4 dan 5, kelasnya jatuh ke tangga 3…

So, moral of the story nya, aku dan kau orang tak boleh berfikir yang bukan-bukan pasal seorang budak yang nakal. Hahaha, sikap aku ni memang typical melayu betul kan?

4 comments:

ayisy said...

sape budak tu? nak tau.. hahaha...

yaziith su anaz said...

ehs,





i laik mamat nakal oke.
:)

Aisyahumairah said...

camne lah nak online tgk nur kasih?

aZRi aZLaN said...

to
ayisy
mana boleh bgtau. rahsia doh

yazith
u ols suka bdk2 nakal? oh, suggh nakal ya anda ni? hahaha, ptt pn suka bdk2 nakal. sy bdk skema...

aisyahumairah
anda kena ada acc kat tv3. kena daftar dulu baru boleh tgk on9. free je. jom tgk nur kasih ramai2...