January 9, 2009

mangsa keadaan...

Pagi2 lagi aku sudah dikejutkan dgn bunyi suara ariff yg bagaikan guruh berdentum apabila berkata-kata melalui telefon. Dalam hati, aku sudah dapat mengagak, siapa pemilik suara yg berada di hujung talian. Suara itu juga kedengaran kuat hinggakan boleh kedengaran dari katilku. Ah, sudah. Kalau sedang bercinta, apa pun indah. Tapi bila pergaduhan tercetus, siapa pun dia tak hirau. Hai, manusia-manusia. Walaupun hatiku agak membara kerana waktu tidurku diganggu oleh manusia-manusia yg tidak berperikemanusiaan, aku masih boleh mengawal amarah itu. Yelah, masih awal pagi lagi. Takkan nak cetuskan pertelingkahan pula. Wahai hati, bersabarlah dikau menghadapi hari2 yg penuh dgn pancaroba kehidupan.

Sebetulnya, kami berempat sedang mengahadapi waktu2 yg sgt sukar. Serba serbi tak kena. Masing-masing mempunyai masalah yg sukar utk ditafsirkan. Entahlah, bukan tak cuba nak selesaikan tapi jalan dan caranya msh lagi belum ditemui. Aku juga begitu juga. Entah kenapa, hatiku begitu sensitif sejak kebelakangan ini. Apa yg mereka katakan, aku begitu mudah utk mengambil hati. Bkn bererti aku tak suka tinggal dgn mereka tapi… entahlah. Aku pun tak pasti apakah puncanya. Ya ALLAH, tegarkanlah hatiku ini…

Tiba-tiba, alarm telefon bimbitku pula berbunyi. Aku yg sememangnya sudah lama tersedar, segera mencapai telefon lalu bergegas ke sinki utk menuci muka dan bersugi memandangkan kelas englishku bermula pd pukul 8.00am spt yg tertera di jadual. Sambil bersugi, fikiranku ligat memikirkan sesuatu. Aku dapat rasakan seperti ada sesuatu yg tidak kena. Lama berfikir, barulah aku teringat. Assignment english msh lagi belum diprint. Memandangakn due datenya sudah hampir tiba, aku akn print kerja itu sebaik saja pulang dari kelas. Nasib baik teringat. Jikalau tidak, entah apa agaknya yg berlaku.

Selepas siap mandi, ariff pun bangun. Katanya, kelas English bermula pada pukul 9.00 am. Ah, sudah. Malas mahu berteka-teki, aku segera mengahantar sms kpd miss farah, lecturer subjek English. Beberapa minit menunggu, jawapan yg dinanti-nantikan sampai jua. Ya, kelas aku bermula pd pukul 9.00 am seperti yg dikata. Sambil itu, aku segera print assignment yg tlh aku siapkan smlm. Nasib baik, kelas mula lambat. Boleh jgk aku print assignment itu tanpa melengah-lengahkan masa. Sebaik saja kelas tamat pd pukul 10.36 am ( supposedly, my class end at 11.00 am), aku terus hantar assignment tersebut. Malas mahu bertangguh hingga ke due date. Jika ada aral, kan susah?

2 comments:

Anonymous said...

bile berdepan dgn teman sebilikmu tu, aku ckup2 paham, sabar yer,haha...

aZRi aZLaN said...

hahaha, tau xpe. bg la motivasi sket kat dia...