November 7, 2009

Meh, beronggeng sama-sama

Aku dah fed-up nak terbang tinggi-tinggi seperti sang helang. Kali ini, biarkan aku terbang rendah seperti rama-rama.

Salam!!!

Seperti yang dijanjikan, aku akan cerita pada kamu semua tentang malam ronggeng kami berempat. Kami berempat gelarkan malam itu sebagai “boys nite”. Hah, boleh macam tu? Semua sedia maklum aktiviti yang kami berempat lakukan pada malam itu kerana aku telah menyebutnya di entry yang sebelumnya. Tapi tak semua yang kami rancang akan terjadi.

Rancangan kami adalah seperti berikut. Tentatif ini dibuat oleh saudara Pingu.

Sampai Kuantan – beli tiket wayang – karok(idea kami berempat) – main boling(idea Apiz) – makan malam(idea kami berempat) – tengok wayang(idea Pingu) – lepak Teluk Cempedak(idea aku).

Memandangkan kami bertolak ke Kuantan agak lambat hari itu,(kira-kira 6.00 petang) semua rancangan tersasar sedikit. Entah kenapa, nasib kami agak ‘suwei’. Tiba aje di MegaMall, kami terus ke tingkat paling atas untuk menempah tiket wayang. Nak tengok midnite movie katanya. Tapi macam haram. Tiket paling lewat pun pukul 10.30 malam. Kami berempat dah menyumpah seranah kat kaunter. Eh, kejap. Kejap. Bukan kat kaunter. Tapi jauh sikit dari kaunter. Nak mati ke maki kat tempat orang? Masing-masing dah buat muka 10 sen walaupun harga kami lebih mahal daripada itu. Hahaha…

Rancangan diubah mengikut masa. Pingu kata, baik makan dulu sebab jam dah menunjukkan ke pukul 7.30 malam. Masing-masing sudah menunjukkan muka yang kelaparan. Bukan lapar yang biasa-biasa okeh. Tapi lapar beruk. Hahaha, lapar beruk ni lapar yang teramat sangat bak kata kami berempat. Aku terus setuju memandangkan tengahari itu aku masih belum menjamah apa-apa makanan selain roti RM0.60 yang dijual di foodcourt Bestari.

Sampai aje kat Tanjung Lumpur, kami terus ke kedai makan yang paling hujung. Kedai lain dah tak pandang dah. Sangat sedap masakan mereka. Sangat berpuas hati dengan bayaran dan pelaburan kami sebanyak RM20 seorang.


Tak nak kembung pulak, kan perut aku. Tinggi gelas ni adalah bersamaan dengan sejengkal jari aku. Kira-kira 20cm. Cuba kamu bayangkan kesenakkan yang telah aku alami. Hah, lupa nak cakap. Diet aku juga hilang dengan makanan yang lazat dan telah tersedia hidang di depan mata. Air tembikai(Pingu&Apiz), fresh orange(aku) dan milo ais(Ariff).


Muka lapar beruk oleh Pingu(kiri) dan Apiz(kanan).


Ini dia makanan yang kami pesan. Siakap masak 3 rasa, kailan goreng ikan masin, sotong goreng tepung, telur dadar dan ikan pari bakar petai(belum sampai lagi). Tengok, betapa gigihnya Pingu menyenduk nasi ke dalam pinggan.

Lepas makan, masing-masing macam buaya. Maaf, kami bukan buaya darat. Saja menggunakan persamaan ini untuk menunjukkan yang kami benar-benar kekenyangan. Lepas makan, kami ke Vistana Hotel untuk menjemput seorang teman untuk bersama-sama menyertai kami. Nak tahu siapa dia? Hah, tak boleh. Biarlah rahsia. Boleh?

Dalam perjalanan ke Vistana, boleh pulak si Ariff buat lawak gila babeng. Kalau tak lawak, sila abaikan. Pada kami, ianya sangat lawak sebab masing-masing kepala tengah tingtong. Cakap apa pun, boleh jadi bahan lawak. Nak tahu dia kata apa?

“Eh, tengok. Bulan tengah mengembang”. Sengal. Kita orang pun ketawa berdekah-dekah macam nak mati.

“Mengembang? Bulan bukan mengambang ke?” kata salah seorang dari kami.

“Mengembang pun boleh”.

Lama lepas tu, ketawa masih lagi pecah.

Kat lobi Vistana. Bosan menunggu, aku dera dia orang untuk snap gambar aku. Hahaha, padan muka. Destinasi seterusnya ialah karok. Memandangkan pusat karok tu ditutup pada pukul 10.00 malam, kami tak dapat nak karok malam tu. Entah kenapa dia tutup awal. Siot aje kan pusat karok kat ECM tuh. Rasa nak tibia aje sekor-sekor. Hahaha, macam berani. Selepas mengadakan sesi perbincangan, kami pun ambil keputusan untuk menonton wayang. Tengok cerita Jennifer’s Body. Tiket paling lambat iaitu pukul 10.30 malam. Masa kat MegaMall, tak banyak gambar yang aku snap.


Masa ni, jam dah pukul 12.30 tengah malam. Lepas tengok wayang, kami ke pusat boling. Tu pun dapat main 1 game aje sebab dah nak tutup. Akak tu cakap, dia boleh buka sampai pukul 1.00 pagi aje. Dah puas kami pujuk. Kuasa mengayat pun dah digunakan. Tapi tak berjaya jugak. Kental sungguh hati akak itu.

Tahu sebab apa aku silang tangan seperti itu? Dah tahu, duduk diam-diam. Jangan bising.

Gaya baru lepas habis exam petang itu. Release tension katanya.


Yang ni pun sama juga

Yang ni sibuk nak jeleskan aku dengan Ariff. Mentang-mentanglah dia habis exam awal. Alah, pukul 12.00 tengahari aje pun. Beza beberapa jam aje pun.





Tepat jam 1.00 pagi, kami bergerak ke Teluk Cempedak. Memandangkan hujan, kami hanya mampu untuk melepak di McD saja. Alahai, tak dapatlah aku nak jalan-jalan di tepi pantai sambil ambil angin yang sangat sedap itu. Boleh? Tak apalah, lain kali boleh lepak lagi. Tapi semester depan Pingu dan Apiz tak ada sebab meeka berdua pergi praktikal.


Yang ni sibuk dengan telefon. Memanjang awek dia call. Baru aje call, call lagi. Jeles pulak aku tengok. Kadang-kadang, geram jugak. Hahaha…


Yang ni pulak, telefon asyik dalam poket seluar. Tiada siapa mahu telefon melainkan ibunya yang tersayang.


Kat McD, aku tak makan apa pun melainkan McFlurry Oreo sebab perut masih lagi kenyang. Pingu makan burger&kentang goreng, Apiz makan kentang goreng.


3 comments:

chopstix_kayu said...

luv ur words.
(;

cam abg i plak.
suke bkarya uh.

btw,
xm da abis.
njoy.

=)

mira azlan said...

enjoy sakan ae brader..ak balik, siap ko..wakakakakaka....

yaziith su anaz said...

wahaa.



seronok.
btw,
xg karok ek?
mesti kamu xgiler karok cam saya kan??
:DDD