December 1, 2009

Cerita Dulu-dulu

Salam!

Hai, semua. Aku ni macam sibuk aje masa cuti semester lepas. Huh, dah habis pun cuti semester aku. 29 Nov lalu, aku balik ke Muadzam Shah. Aduh, malasnya nak balik Muadzam Shah sebab result sangat tidak memuaskan hati aku.

Dah! Malas nak cerita pasal result. Menyakikan hati aku yang tersedia sakit.

Hari 26Hb Nov lepas, aku hantar nenek ke hospital sebab dia sesak nafas. Nenek aku kena masuk wad selama 4 hari sebab dia ada sakit buah pinggang, sama macam arwah nenek sebelah ibu aku. Walaupun cerita ni dah basi, tapi aku nak cerita juga sebab hari Jumaat ni, 4hb Dis aku dan ayah akan ke Johor Bahru untuk menghantar nenek untuk buat AV Fistula di lengannya.

Huh!!! Bukan mengeluh tapi terkejut.

Macam ni. Nenek aku ada sakit buah pinggang dan air yang berada di dalam badannya tidak dapat diproses dan air itu telah terkumpul di paru-paru menyebabkan beliau sukar bernafas. Bila doktor bertugas tengok buku rekod kesihatan dia, ada tulis ‘patient refused’ pada setiap kali pertemuan doktor. Nenek aku ni takut nak cuci buah pinggang sebab jarumnya yang gedabak besar. Lagi satu, sebelum buat hemodialisis, kena buat dulu AV Fistula. Ni gambar yang aku cari kat google.


AV Fistula

Bila doktor perempuan India tu nampak ada tulis ‘patient refused’, dia marah-marah. Tapi aku tengok cara dia marah bukan macam orang lain marah. Cara dia marah macam sweet je. Hahaha, comel doctor tu walaupun tak berapa nak putih. Hidung mancung, bulu mata dia melentik dan panjang-panjang. Hah, kau dah gila ke apa ada taste kat perempuan India? Ah, aku bukan apa. Aku cuma bayangkan kalau doktor itu putih. Itu aje. Macam Priyanka Chopra atau pun Preity Zinta. Fulamak, meleleh doh. Bodoh ko! Fikir yang bukan-bukan.

Dah! Dah! Kembali ke cerita asal.

Ini adalah proses hemodialisis.

Kos perubatan untuk pesakit buah pinggang sangat tinggi. Kos untuk membuat AV Fistula = RM850-RM1,000 mengikut keadaan pesakit. Jika urat lengan pesakit sukar timbul atau halus, semakin mahal. Kos cuci juga mahal. Sekali sesi = RM200 dan pesakit memerlukan 3 sesi seminggu. Ini bermakna kos seminggu = RM600 dan sebulan = RM2, 400 manakala setahun = RM28, 800. Wah, anda sendiri nampak, bukan harga yang perlu dibayar untuk kesihatan kita? Maka, jagalah kesihatan diri anda sendiri. Jangan ambil mudah, kelak diri sendiri yang merana.

***aku bukan doctor. Kalau cerita di atas merapu dan keluar daripada fakta sebenar, sila maafkan aku.


2 comments:

Elieza said...

hi.. nak tanya... di JB tu kat mana ye? kalau tak keberatan harap boleh share . email saya elieza.cob@gmail.com terima kasih

ling ling said...

ada bonus lebaran nih di sini KLIK KLIK KLIK