October 5, 2009

Pandainya Dia!!!

Kawan mengadu, internet lembap. Akhirnya, minta tolong kat aku sebab nak pinjam broadband. Aku bukan berkira dengan kawan-kawan. Seriously, kalau kau orang nak guna barang aku, gunalah asalkan minta izin pada aku terlebih dahulu.

Yang aku panas, yuran internet kena bayar setiap semester. Tapi internet lembap macam siput babi. Port internet rumah aku untuk semester ini tercabut dan memang tak boleh guna. Senang kata, internet memang tak boleh digunakan di apartmen Bistari.

Bila petang tadi aku pergi ke wisma, Celcom ada buka kiosk dan buat promosi broadband pakej pelajar. Wei, bodohlah kau orang ni semua. Tahu nak makan duit orang aje. Promosi gila babeng gempak. Tapi masing-masing bagi servis yang macam laknat.

Bila Nampak Celcom buka kiosk kat wisma, aku terdiam sekejap. Berapa ribu yang UNITEN dapat hasil daripada promosi itu? Mari belajar mengira dengan aku.

Tadi aku ada tanya kawan. Katanya promosi seperti ini:

Modem = RM200

Monthly = RM50

Kontrak 2 tahun dengan kelajuan 3.2 mbps (aku tak pasti tentang kelajuan. But 3.*mbps for sure)

Katakan komisen yang UNITEN dapat= RM25 untuk seorang pelajar.

Tadi aku lihat, ramai yang beratur panjang untuk langgan broadband ini. Katakan 100 orang pelajar.

RM25 x 100 = RM2500 masuk dalam sehari. Kalau promosi ini untuk 2-3 hari? Kalau seminggu? Tak mustahil, kan?

p/s: aku juga guna pakej pelajar, bayaran bulanan yang sama cuma kelajuan saja yang tak sama. Rasa macam membazir tapi ianya satu keperluan bagi aku sebagai seorang pelajar. Pandainya mereka!!!


1 comment:

Mohd Noorshazwan said...

ak dah tak caye ngan mende2 camtu...

wat saket ati jer...
menipu je lebey...

http://shazclan.com